Koneliike

Vuonna 1905 liikemies Heikki J Hellman perusti nimeään kantavan liikkeen Tampereelle. Myöhemmin toiminta siirtyi Viipuriin, ja nimi muuttui Helkamaksi. Vuonna 1934 ostettiin Helsingistä Suomen Koneliike Oy, jolla oli liiketilat keskeisellä paikalla Rautatientorilla Vilhonkatu 9:ssä. Vuonna 1950 sovittiin Portellon tehtaalla Alfa Romeon edustuksesta Suomessa. Omistajilla oli ollut liikeyhteyksiä Italiaan jo aiemmin, Alfa Romeo puolestaan oli tuttu merkki Eläintarhan ajoista. Valuuttapulan vuoksi käytössä olleen lisenssijärjestelmän takia autoja saatiin kuitenkin vain yksi 1900 Berlina ennen vuotta 1958.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vaikka myytävää ei ollutkaan, Alfa Romeotakin mainostettiin jo imagosyistäkin. Vuonna 1951 Koneliike oli mukana Italian teollisuusnäyttelyssä Helsingissä. Alla olevassa Teekkari-lehden mainoksessa ovat merkkiedustukset vuodelta 1953.

2000 Berlina Messuhallin autonäyttelyssä

2000 Berlina Messuhallin autonäyttelyssä


 

 

 

 

 

 

 

Helkama-yhtöiden pääkonttorin valmistuttua Lauttasaareen 1955 aloitti samoissa tiloissa toimintansa myös Koneliikkeen huolto-osasto SK-Huolto. Siellä huollettiin ja korjattiin valtaosa kaikista Alfoistakin vuosikymmenten ajan. Korjaamo saavutti Alfa-asiakkaiden keskuudessa hyvän maineen. 1960-luvulle siirryttäessä autokauppa alkoi vähitellen vapautua ja tuontilisenssejä saada helpommin. Muutos kuvastui Messuhallissa keväällä 1960 järjestetyssä autonäyttelyssä, johon Koneliikekin osallistui muun mallistonsa ohella myös kahdella Alfa Romeolla.

 

autonäyttely60 auto1960

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1950-luvulla hankittiin Pirellin edustus. Se sopikin luontevasti oheistuotteeksi, koska niitä käytettiin tuolloin eniten Alfojen ensiasennusrenkaina. Monet pitivätkin Pirelliä ominaisuuksiltaan parhaana, joskaan ei pitkäikäisimpänä renkaana. Suomessa saavutettua rallimenestystä hyödynnettiin myös mainonnassa. Kaupallinen menestys aiheutti sen verran kateutta, että Fiatia edustanut Autonovo näki aiheelliseksi päämiehensä avustamana kaapata merkin edustuksen itselleen 1970-luvulla, vaikka Fiateissa käytettiin yleisesti Ceat-merkkisiä renkaita.

Helkaman pääkonttori valmistui Lauttasaareen vuonna 1954

Helkaman pääkonttori valmistui Lauttasaareen vuonna 1955

 

 

 

 

 

 

 

 

Vuonna 1962 autokauppa vapautui vihdoin säännöstelystä. Helkama-yhtiöiden edustamiin merkkeihin kuuluivat 1960-luvulla Alfa Romeon ohella mm. Skoda, Jaguar, Glas, NSU, Magirus ja Isuzu. Niinpä sillä oli erittäin pätevän henkilökunnan ansiosta monipuolista osaamista, ja useat pitivätkin sitä ainakin tuohon aikaan maan ammattitaitoisimpana korjaamona.

 

 

 

 

 

 

 

 

1970-luvulle tultaessa autokannan nopean lisääntymisen myötä myös Alfojen myynti oli merkittävästi kasvanut, ja vuosittain saavutettiin jo kolmenumeroisia lukuja. Jatkuvasti kiristynyt autoverotus kuitenkin piti huolen siitä, ettei Alfasta Suomessa tullut varsinaista kansanautoa, mikä ei omistajien mielestä ollut lainkaan haitallinen asia. Piirimyynti- ja huoltoverkosto kattoi koko maan, jos ei aivan Hangosta Petsamoon, niin kuitenkin Helsingistä Rovaniemelle. Vilhonkadun lisäksi Turussa ja Tampereella oli omat liikkeet. Mainonnan ohella omistajat muodostivat tärkeän markkinointikanavan. Monet ostivatkin ensimmäisen Alfansa sukulaiselta, naapurilta, työkaverilta tai ystävältä saamansa virikkeen ansiosta.

1970-luvulla SK-Huollon nimi muuttui useimmille tutummaksi Essem-Huolto Oy:ksi. Myöhemmin 1990-luvulla Helsingissä toimi lyhyen aikaa “valtuutettu Ferrari-huolto”, valtaosa omistajista toi autonsa edelleen Essemiin, koska siellä osattiin tehdä niihin muutakin kuin vain vaihtaa öljyt.

Maaliskuussa 1973 kerholaiset saivat kutsun Messuhallissa järjestettyyn Auto73-näyttelyyn, jossa Koneliike oli mukana lähes kaikkien muiden maahantuojien tavoin. Edellisenä vuonna eräälle vanhalle asiakkaalle oli myyty vihreä Montreal. Kun näyttelyyn osallistumista alettiin suunnitella, Koneliikkeen toimitusjohtaja oli tokaissut sinne tulevan sitten hänen Montrealinsa. Tämä ei valitettavasti toteutunut, vaikka elettiin aivan ns. öljykriisiä edeltäviä aikoja, jolloin kalliimpienkin autojen tulevaisuus näytti vielä valoisalta jopa Suomessa huikeasta autoverosta huolimatta.

 

ilmoitus1973auto73

Autoverotuksen tason jatkuva kohoaminen yhdessä laukkaavan inflaation kanssa johti kuitenkin siihen, ettei Alfa Romeo ollut muiden valmistajien tavoin halukas myymään autoja Suomeen kilpailukykyisillä hinnoilla. Vuonna 1975 tuonti jouduttiinkin lopettamaan, ja muutamia Alfoja tuotiin Suomeen ainoastaan yksittäisten tilausten perusteella lähinnä Ruotsista. Myös hyvällä ja keskeisellä paikalla sijainneesta Vilhonkadun myymälästä luovuttiin.

 

 

 

 

 

 

 

Kanta-asiakkailla oli lisäksi asiakaskortti, joka oikeutti erilaisiin huolto- ja tarvikealennuksiin. Kun uuden Alfan ostaja oli palauttanut huoltokirjan lipukkeen, josta ilmenivät hänen yhteystietonsa, ne toimitettiin edelleen Milanoon, ja hänelle alkoi tulla Alfa Romeon hieno värillinen julkaisu “Il Quadrifoglio”, jossa kerrottiin mm. kilpailumenestyksestä ja muista ajankohtaisista asioista.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viisi vuotta myöhemmin aktiivinen maahantuonti ja myynti käynnistyivät uudelleen Suomen Koneliike Helkama Oy:n nimellä. Hitaan alun jälkeen toiminta saatiin hyvään vauhtiin myös uusien mallien ansiosta. Alfa Romeo S.p.A:n jatkuvien talousvaikeuksien seurauksena Italian valtio päätti vuonna 1987 myydä sen Fiatille. Siellä ei valitettavasti osattu arvostaa lähes neljän vuosikymmenen perinnettä eikä ymmärretty Suomen automarkkinoiden erityisluonnetta, vaan Suomen maahantuonti siirrettiin Alfa Romeon ruotsalaiselle tytäryhtiölle. Suomen Koneliike ja Helkama-Auto olivat tuoneet maahan 1782 Alfaa.

Tehtaan edustajia SK-Huollon vieraina 1960